lørdag 2. juli 2016

Årets hagetur sommeren 2016, del 1 - Tjorehagen

Så kom endelig dagen, 11. juni, som jeg hadde gledet meg til lenge. At det var oppmøte kl 08.15 en lørdags morgen var helt overkommelig når planen for dagen var å besøke 3 spennende hager sammen med nærmere 50 hageentusiaster. Været var perfekt med sol og passe temperatur. Oppmøte var som vanlig på parkeringsplassen ved Midttun skole, og der stod bussen og ventet, klar til å frakte oss i retning Radøy. Kl. 08.30 bar det av gårde.

Denne gangen hadde jeg fått med meg gemalen i håp om at han skulle bli skikkelig inspirert på vår vandring i hagene, og at det kanskje ville medføre litt ekstra innsats i vår egen hage. Det er lov til å håpe ;-).

Første stopp var Tjorehagen på Radøy. Der skulle vi bli vist rundt av 2 guider, men først fikk vi høre litt om hagens historie og om hagens grunnlegger Olav Tjore. Jeg for min del var der for første gang, og jeg syntes det var et veldig flott hageanlegg. Deler av hagen var meget velpleid og flott, mens andre deler var mer en naturhage, spennende og sjarmerende. Jeg lot meg spesielt rive med av begeistring over de velvokste storbladede Rhododendronene, samt et stort og flott damområde og en vakker steinbro. Der var også høye og vakre trær.

Nedenfor ser dere et utvalg av bilder fra Tjorehagen.

En flott dam omgitt av vakre trær

En vakker og forseggjort steinbro

Gemalen var spesielt fornøyd med å kunne slappe av på en værbitt benk i hagen,
mens jeg selv virret rundt med fotoapparatet. Her skulle det meste foreviges, og benyttes som
 inspirasjonskilde til bruk hjemme hos meg selv. 
En flott storbladet rhododendron
En rhododendron med flott, rødlig bark























Vakker nyvekst

Skikkelig dekorativt med blanke, rødlige blader

En virkelig fargesterk Azalea

Her var også mulighet for å planteshoppe litt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar