fredag 27. mai 2016

En vakker maidag i en vakker hage på Sotra

Her forteller Harald om hagens
 opprinnelse
Og så kom endelig dagen jeg hadde ventet på. Det var en vakker og solfylt tirsdag 24. mai, og jeg skulle på hagevandring sammen Fana hagelag. Vi skulle til Randi og Harald Kårtveit sin fantastiske hage i nærheten av Ågotnes på Sotra. Jeg stilte opp i god tid, og var rustet opp med fotoapparat og store forventninger. Dette hadde jeg gledet meg til i flere uker allerede.

En flott og forseggjort trapp
Det fylte seg raskt opp med biler i oppkjørselen til ekteparet Kårtveit og vi var nærmere 40 fremmøtte som stod lydhøre da Harald åpnet hagevandringen med å fortelle litt om opprinnelsen til hagen, det vil si hvordan det hele begynte. Deretter fulgte vi etter ham da han geleidet oss gjennom den spennende hagen. Som vanlig ble jeg hengende litt etter, for det var jo så mye spennende å ta bilder av. Vi var jo på besøk midt i høysesongen for Rhododendron-blomstringen, så her var det mye som måtte foreviges.

Her var forseggjorte trapper og dammer, koselige lysthus, spennende stier som gikk opp og ned, og rundt omkring. Spesielt ble jeg stående å beundrede de storbladede Rhododendronene som jeg synes er flotte og majestetiske. Plutselig var jeg helt alene, og var et øyeblikk redd for jeg hadde gått meg helt vill i en stor hage på rundt 25 mål. Langt borte hørte jeg stemmer, så da var det bare å ta en pause i fotograferingen for å finne de andre igjen.

En velholdt plen og vakker blomstring
Jeg fant dem igjen på den andre siden av hagen/naturtomten hvor det også var en liten og idyllisk juletreskog. Hele hagevandringen endte ved ekteparet Kårtveits store lysthus. Der fikk vi servert kaffe og noe å bite i.

Bildene nedenfor gir en liten smakebit på alt det spennende som var å se i hagen, men det aller beste er jo å se hagen med egne øyne. Jeg var i hvert fall strålende fornøyd med turen, og jeg vil på vegne av Hagelaget og alle de fremmøtte takke Randi og Harald for at de tok i mot oss, og gjorde hagevandringen til en flott opplevelse.



Flotte farger på Rhododendronen som henger nedover knausen

En riktig flott Rhododendron med mørkegrønne, skinnende blader og mørkebrunt indumentum

Et vakkert, lite tre foran en av dammene på eiendommen

Et lite og koselig lysthus
Enda en flott Rhododendron med mørkt indumentum

Her nådde jeg de andre igjen på vei ned en skråning på motsatt side av eiendommen

En skjønn, liten juletreskog

En flott, storbladet Rhododendron som står beskyttet bak en levegg

En flott, blåfarget Rhododendron

Tid for å nyte kaffe og noe å bite i, samt hyggelig konversasjon

Lysthus, drivhus, pallekarmer og en hyggelig prat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar